Stichting Scholen voor MauritaniŽ

 

Jaarverslag 2020

 

Ad Corten

 

 

1         Algemeen

 

De Stichting Scholen voor MauritaniŽ ondersteunt twee scholen in Nouadhibou, waarvan er een gelegen is in de wijk Numťro en de andere in de wijk Tarhil (Figuur 1).Beide scholen samen bieden plaats aan ongeveer 550 leerlingen variŽrend in leeftijd van 3 tot 17 jaar. Deze zijn verdeeld over twee kindercrŤches, 14 klassen van de lagere school, en twee klassen van het ďlyceumĒ; een soort brugklas voor het middelbaar onderwijs.

 

De school heeft naast de directeur 7 fulltime onderwijzers in dienst en 12 parttime leraren voor de brugklassen. Daarnaast heeft de school 3 administratieve medewerkers in dienst.

 

2         Effect van de corona crisis in 2020

 

In navolging van de Europese landen voerde MauritaniŽ half maart ook een complete lockdown in. De maatregel leek op dat moment overdreven omdat het aantal geregistreerde gevallen van corona in heel MauritaniŽ erg laag was (5 stuks). Later steeg het aantal geregistreerde gevallen tot boven de 1000, maar in werkelijkheid moeten het er nog veel meer geweest zijn omdat haast niemand werd getest. Naast winkels, markten en moskeeŽn werden ook alle scholen gesloten. Voor onze twee scholen in Nouadhibou betekende dit dat alle ruim 500 leerlingen thuis moesten blijven. Lesgeven via het internet was niet mogelijk omdat de meeste leerlingen thuis geen computer hebben. In plaats daarvan maakten de onderwijzers opdrachten op papier die de kinderen thuis moesten invullen. Maar na enkele weken was de voorraad papier op, en bijkopen was niet mogelijk omdat ook de winkels gesloten waren. Door de sluiting kwamen de leerkrachten van de school (22 onderwijzers en administratief personeel) van de ene op de andere dag zonder inkomsten te zitten. Hun salaris wordt normaal betaald van het lesgeld dat de ouders iedere maand betalen (Ä 8 per leerling). Onze stichting maakte in maart ruim Ä 500 aan de school over zodat de leerkrachten in die maand nog een beetje salaris kon worden uitbetaald. Daarna was het voor hen echter honger lijden geblazen. In MauritaniŽ hebben de mensen geen spaartegoeden en leven ze van week tot week. Wanneer ze problemen hebben, lenen ze geld van familie of vrienden. Maar wanneer iedereen plotseling zonder geld zit, ontstaat er een groot probleem. Steun van de overheid was er natuurlijk ook niet. Intussen liep de huur van het schoolgebouw in Tarhil wel door, met het gevolg dat daardoor een flinke huurachterstand werd opgelopen.

Vanuit Nederland kon er weinig gedaan worden om de school te ondersteunen. De stichting zorgde er alleen voor dat het salaris van het schoolhoofd werd doorbetaald zodat hij de meest essentiŽle activiteiten kon voortzetten. Door de corona maatregelen in Nederland was er ook geen mogelijkheid om nieuwe fondswervingsactiviteiten te ondernemen zoals lezingen of tentoonstellingen. Desondanks was het hoopvol om te zien dat de directeur en onderwijzers hun motivatie behielden; dat de leerlingen in september 2020 massaal terugkeerden naar de school, en dat de school veel waardering ontving van de plaatselijke autoriteiten. De school heeft blijkbaar een goede reputatie, vooral ook omdat hij voorziet in de behoefte aan goed onderwijs in de arme wijk Tarhil.

Pas op 1 september werden de scholen weer geopend, 2 maanden eerder dan normaal. De leerlingen kregen daardoor de kans om in september en oktober het schooljaar 2019/2020 af te maken. Eind oktober moesten de leerlingen proefwerken en examens doen voor het jaar 2020/2021, en daarna konden ze per 1 november meteen door met het volgende schooljaar. Op deze wijze werd vorkomen dat de leerlingen het jaar 2019/2020 helemaal over moesten doen. Vůůr het begin van het nieuwe schooljaar in september moest de school op last van de autoriteiten helemaal schoongemaakt worden en opnieuw geverfd. Dit in verband met extra hygiŽne vanwege corona.

 

Aankoop grond voor eigen schoolgebouw in de wijk Tarhil

 

Eťn van onze twee scholen ligt in de buitenwijk Tarhil, een arme buurt waar vooral zwarte kinderen wonen. Tot nu toe is deze school gehuisvest in een gehuurd gebouw dat eigenlijk niet geschikt is voor deze functie. De lokalen zijn te klein en de onderwijsinspectie dreigt steeds met sluiting van de school. Bovendien verhoogt de eigenaar steeds weer de huur wanneer we verbeteringen hebben aangebracht aan het gebouw. Vandaar dat directeur Cheikh al een paar jaar met het plan loopt om ook in deze wijk een eigen gebouw neer te zetten. In januari hebben we daarmee een eerste begin gemaakt door de aankoop van een terrein van 15 x 10 meter (alle kavels in MauritaniŽ hebben deze afmetingen of een veelvoud daarvan). De aankoopprijs van Ä 4000 werd gedeeltelijk bij elkaar gebracht door de school zelf, en deels door donaties van onze stichting. De bedoeling was om meteen te beginnen met de bouw van de nieuwe school, maar door de corona crisis en de tijdelijke sluiting van de bestaande scholen, moest het begin van de bouw uitgesteld moeten worden tot volgend jaar. Toen de bestaande scholen weer geopend werden in september, had de school in Tarhil een huurschuld van Ä 2000 die eerst moest worden afgelost (de huur was doorgelopen terwijl de school 6 maanden leeg stond).

 

3         Zending computers aangekomen in Nouadhibou

 

In september 2019 jaar ontving de stichting een aantal gebruikte computers en toetsenborden van rederij Vrolijk in IJmuiden. Dit bedrijf zorgde er ook voor dat dit materiaal voor ons naar Nouadhibou verscheept werd (in een container met materiaal voor hun fabriek aldaar). Dankzij onze goede connecties met het hoofd van de douane in Nouadhibou leverde de inklaring geen problemen op, en het materiaal werd begin 2020 door medewerkers van de firma Vrolijk afgeleverd bij de school. De computers werden ook tijdens de lockdown intensief gebruikt voor een computercursus; de enige activiteit op dat moment op de scholen. De vier computers van Vrolijk waren de enige die nog operationeel waren op de school; niet veel natuurlijk om een cursus te geven. Verzenden van nog meer gebruikte computers vanuit Nederland was in de rest van 2020 niet meer mogelijk, en voor de aanschaf van nieuwe computers had de stichting geen geld meer.

 

4         Plan om kinderen te laten sponsoren vanuit Nederland

 

Begin vorig jaar had Ad Corten tijdens een bezoek aan MauritaniŽ ontdekt dat het lesgeld voor enkele arme kinderen op onze school betaald werd door de Spaanse hulporganisatie ďRosa díEl DesiertoĒ, een stichting die opgezet was door de gepensioneerd Spaanse directeur van het ziekenhuis in Nouadhibou, samen met zijn Finse vrouw Helena. Dit is een voorbeeld dat we in Nederland zouden kunnen volgen. Voor Ä 8/maand (minder dan een abonnement op Spotify of Netflix) kunnen we vanuit Nederland het lesgeld betalen van een kind dat anders geen toegang heeft tot lager onderwijs. Door onze directe band met de scholen weten we precies aan welk kind het geld besteed wordt, en we kunnen zorgen voor een regelmatig terugkoppeling naar de sponsors in Nederland. Het schoolproject vormt een waardevolle brug tussen Nederland en MauritaniŽ. Door kinderen daarginds een schoolopleiding te geven, krijgen ze kans op een beter bestaan en zijn ze minder vatbaar voor radicale ideeŽn. In MauritaniŽ is iedereen moslim, en er wordt met geld vanuit de golfstaten stevig propaganda gevoerd tegen het westen. Door projecten als het onze laten we zien dat niet alle mensen in Europa zo slecht zijn als sommige imams beweren. Anderzijds krijgen wij hier in Nederland via de band met een schoolkind in MauritaniŽ het besef dat onze problemen maar klein zijn in vergelijking met die waar de MauritaniŽrs mee kampen.  

 

 

scholen

 

 

Figuur 1. Locatie van de scholen in de wijken Numťro en Tarhil.